Vanuit de eerste fase van interviews en lesbezoeken wordt na de voorjaarsvakantie een training aangeboden aan de docenten die mee hebben gedaan aan de interviews en de lesbezoeken. Dit is een pilot om te testen of de training geschikt is voor de collega-docenten om verder uit te rollen. 

Bij de verdere ontwikkeling van de trainingen voor docenten zijn twee randvoorwaarden belangrijk:

  1. De ervaring en kennis van de docenten op het gebied van digitaal leren loopt uiteen van beginner met weerstand tot ervaren docent met motivatie om dit verder te ontwikkelen;
  2. Vanuit de interviews is aangegeven dat het belangrijk is dat docenten ook elkaar meer opzoeken en van elkaar gaan leren.

Daarbij stellen we de volgende aanpak voor;

  1. We onderzoeken de gewenste leerbehoefte van de docenten (zie onderzoeken leerbehoefte docenten);
  2. We ontwerpen korte trainingen voor de docenten gericht op een specifiek onderwerp (bijvoorbeeld didactisch onderwerp, omgaan met specifieke software etc.);
  3. De trainingen worden waar mogelijk samen met docenten van het SOMA-college ontworpen en/of gegeven, met de intentie om de trainingen uiteindelijk intern te geven;
  4. De trainingen worden in eerste instantie op school gegeven en worden, indien mogelijk, doorontwikkeld als een e-learning;
  5. De trainingen worden in kleine groepen gegeven, waarbij docenten zichzelf kunnen inschrijven;
  6. Aanvullend voorstel: alle docenten kunnen drie trainingen volgen in 2021.